Børnesyn

Et positivt børnesyn

I Labyrinten og Humlebien definerer vi børnesynet, som den professionelles syn på børn. Vi anser et positivt børnesyn, som værende det bedste pædagogiske grundlag, at arbejde ud fra.

Vores vigtigste opgave, i det pædagogiske arbejde, er at udvikle mennesker, med respekt for, hvor det enkelte individ står i livet og i tråd med gældende lovgivning, er det hos os, en værdi i sig selv, at være barn. Vi er alle enige om at tage børn alvorligt. De udfordringer og konflikter, som børn står overfor i det daglige, kan virke små og ubetydelige i et voksenperspektiv. Derfor forsøger vi altid at møde børnene ud fra deres perspektiv og løsningen skal findes, med respekt for de følelser, som børnene måtte have.

Retten til at være forskellige

I Labyrinten og Humlebien har man ret til at være forskellige, men alle er ligeværdige. Vi arbejder ud fra en grundtanke, om at alle børn gør sit bedste og det er vores opgave sætte rammerne, hvori det enkelte barn kan fungere optimalt. Dette er gjort med en bevidsthed, omkring det ansvar vi har, som voksne. De voksne har ansvaret for den gode relation, og forventes at være lyttende, anerkendende, omsorgsfulde og nærværende i dagligdagen. Vi arbejder altid på en kultur, hvor de voksne kan støtte og hjælpe hinanden, med at være den bedste version af sig selv, til gavn for børnene. Vi har fokus på den gode fortælling omkring børnene og sikrer derigennem, et konstant fokus på vores børnesyn. I Labyrinten og Humlebien stræber vi efter en kultur, hvor børnesynet altid er omdrejningspunktet, det gælder i pauserummet, på møder og pædagogiske dage.

Børnene er vores vigtigste samarbejdspartnere

I det daglige præsenterer vi børnene for gennemtænkte aktiviteter, som har til formål, at styrke, udvikle, skabe nysgerrighed og interesse hos det enkelte barn. Vi holder ugentligt møder på stuerne, som b.la bruges til faglige snakke, samt planlægning af aktiviteter. Dette gøres med fokus på de interesser, som er, i den pågældende børnegruppe. I Labyrinten og Humlebien, skal alle børn føle sig inddraget, og for så vidt muligt, have indflydelse på deres egen hverdag. Børnene ses som kompetente og aktive medskabere af egen læring, og er derfor vores vigtigste samarbejdspartnere, når det kommer til idéer og påfund. Ud over de fastlagte aktiviteter, så er der i dagligdagen, fokus på leg og børneinitierede aktiviteter. Vi, som personale, har til opgave igennem hele dagen, at understøtte det enkelte barn i dets udvikling, samt se og høre barnet, sådan at man i hverdagen føler sig mødt, på en forstående og positiv måde. Dette tror vi på, skaber den bedste forudsætning for et godt børneliv.

ICDP

Vi arbejder inspireret af metoden ICDP (International Child Development Program). ICDP handler om at gøre sig relations-kompetent, dvs. at møde alle børn i øjenhøjde, at kunne justere sig og altid være opmærksomme på ressource-synet i tilgangen til børnene.  Metoden understøtter at alle børn bliver set, hørt og anerkendt for det de magter - og at de voksne har fokus på at støtte op om de vigtige relationer. Læs eventuelt vedhæftede introhæfte.

RelationskompetenceICDP-hæfte_0.pdf

Shape Created with Sketch.