Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnefællesskaber

Vi oplever at børn lærer bedst, når de er aktive, nysgerrige og en tryg del af et meningsfuldt fællesskab. 

I Labyrinten og Humlebien tager vi fællesskaber alvorligt. De store og de små fællesskaber - alle skal føle at de er værdifulde og at vi holder af dem. For hvad er man uden en ven? hvordan har man det, hvis man ikke er en del af fællesskabet? hvordan begår man sig, hvis man ikke hører til? 

Vi har øje for det enkelte barn, og arbejder altid på at alle føler der er en del af et meningsfuldt fællesskab og har positive relationer. Det er altid de voksnes ansvar, at rammesætte dette. 

Vi arbejder blandt andet med fællesskab i morgensamling, hvor børnene oftest mødes på tværs af venskaber og alder, og har fælles læring og oplevelser. Det er vigtigt at børnene er tilstede mellem kl.9-930, hvor dagens vigtige ´møde´ med kammeraterne på stuen foregår. Her øver vi os sammen med børnene i at tage medansvar for fællesskabet, med at hjælpe og passe på hinanden samt rammesætter dagens indhold. 

Vi arbejder med ture på tværs af grupperne, som styrker fælleskaber i den større børnegruppe i husene. 

Der er planlagte temauger spredt over året, såsom Science-uge, Sanse-uge og Eventyr-uge. Hvor alle mødes på kryds og tværs med om et fælles emne. 

Vi har ´Fællesfredag´ i Labyrintens børnehaveafdeling, med fokus på sang og bevægelse, fredagshygge og fællesskaber på tværs af de 3 grupper. 

Vi har Storgruppe, for de kommende skolestartere. Her mødes de ældste børn i et fællesskab om dét at skulle i skole og alt hvad det indebærer.  

Personalet arbejder med et fagligt fællesskab, blandt andet ved at være deltagende i forskellige planlægningsgrupper og udvalg. Det stærke voksenfællesskab, styrker vidensdeling og den feedback kultur vi løbende benytter os af i de faglige udviklingsprocesser.  

Personalet arbejder med dialog, lege og øvelser, blandt andet fra "Fri for Mobberi" og ICDP. Der åbnes op for fælles refleksion med børnene om følelser, handlemuligheder og konfliktløsning.