I Labyrinten og Humlebien indebærer dannelse, at give børn erfaringer med, at de er værdifulde i fællesskabet, og at de har krav på at blive hørt og respekteret – ligesom de skal øve sig i at læse og respektere andres udtryk og holdninger.
I Labyrinten og Humlebien indebærer arbejdet med dannelse og børneperspektiv, at give børn erfaringer med, at de er værdifulde i fællesskabet, og oplevelser af at de har krav på at blive hørt og respekteret – ligesom de skal øve sig i at læse og respektere andres udtryk og holdninger. Forskning viser, at børn, der inddrages, trives bedre. Inddragelse af børneperspektiver, styrker vores pædagogiske blik for faglighed og kvalitet, fordi børnene kan give indsigter, vi som personale ellers ikke kan få.
Vi mener, at det er vigtigt at børnene bliver set, lyttet til og at de føler sig forstået. Vi giver dem så vidt det er muligt medbestemmelse i de daglige aktiviteter og lægger stor vægt på, at følge børnenes spor. Både som gruppe (socialt) og som individ. Dette understøtter vi blandt andet ved at have faste rutiner samt en generel genkendelighed i hverdagen, så børnene føler at de kan mestre deres dag. Dette skaber overskud til at kunne deltage i andre processer.
Arbejdet med børneperspektiver kræver, at vi har mod til at stille vores pædagogik til skue, og lytte til, hvad børnene siger. Vi gør os nysgerrige ved at stille os åbne, evaluere og justere os. Dette arbejde understøttes ved at have fokus på at være nærværende voksne i dagligdagen.
Børnene er vores samarbejdspartnere - vi skaber det gode børneliv sammen.