Pædagogisk læringsmiljø betyder det vi oplever sammen, det vi lærer sammen, det vi tilbyder hinanden - det trives bedst, hvis det er fagligt funderet og bygger på en positiv tryg relation.
Det pædagogiske læringsmiljø eksisterer gennem hele dagen, og opstår i legen, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og daglige rutiner, som giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.
Hos os tilrettelægges det pædagogiske læringsmiljø, så der tages hensyn til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
Vi arbejder bl.a. med afgrænsede områder, der tilgodeser specifikke lege, hvorved der skabes plads til ro og fordybelse omkring legen, og derved omkring børnenes læring og udvikling.
Vi mener at et meningsfuldt læringsmiljø, inddrager børnene i hverdagens rutiner og udvikler deres selvhjulpenhed. Vi har skabt en rød tråd gennem hele huset, hvor alle stuer arbejder med at skabe tid og ro til fordybelse, for at hvert enkelt barn øver sig i at mestre dagen, og føler de bidrager til fællesskabet. Det sker i relationerne mellem barn og voksen, og børnene imellem, ved at de hjælper hinanden. Dette er samtidig en givet mulighed for at arbejde med børnenes sproglige og sociale kompetencer.
Vi har fokus på at skabe spændende og meningsfulde læringsmiljøer, for alle børn gennem hele dagen. Vi udvikler og kvalificerer dette arbejde ved at reflektere, vidensdele og kompetence udvikle løbende.